نوشته شده توسط : سامانه رزرواسیون مهر

 

چهلستون - سامانه رزرواسیون مهر

چهل‌ستون از بناهای تاریخی استان اصفهان است . باغ چهل ستون تنها قسمت کوچکی از باغ وسیع جهان نما است و مساحت آن 67000 متر مربع است ، پیشینه آن به قبل از دوران صفوی می رسد . شاه عباس اول احداث آن را آغاز کرد و در میان آن عمارتی ساخت و در دوران شاه عباس دوم این ساختمان دچار تحولات زیادی شد و قسمت هایی افزوده شد .      
 در این کاخ قسمت های دیدنی و جالب توجه زیادی از جمله : ‌ستون‌های عظیم ، تالارهای هجده ستون ، تالار آیینه ، شیرهای سنگی چهار گوشه حوض مركزی تالار و ازاره‌ های مرمری منقش اطراف كه معرف صنعت حجاری دوره صفویه است ، تزیینات عالی طلا كاری سرسرای پادشاهی ، اتاق‌های طرفین تالار آینه و تابلوهای بزرگ نقاشی تالار پادشاهی (شامل تصویر شاهان صفوی) ، تصویری از شاه عباس اول با تاج مخصوص و مینیاتورهای دیگری در اتاق گنجینه كه بعد از مرمت از زیر گچ خارج شده است بر سقف ایوان و دیوار تالارهای كوچک و بزرگ این كاخ نقاشی ‌های زیبایی به چشم می ‌خورد كه با رنگ های متنوع و جذاب چشم را می ‌نوازند . این نقاشی ها در قاب‌های چوبی ظریفی به اشكال مختلف هندسی كشیده شده‌اند . نقاشی ‌های مینیاتوری زیبایی نیز بر دیوار و سقف مشهود است . تزیینات آینه كاری ، مقرنس كاری ، گچ بری و لوح‌ هایی با خط نسخ مشكی بر زمینه گل و بوته را باید به مجموعه آثار هنری این كاخ افزود.
در نامگذاری این بنا به عنوان چهل ستون به دو دلیل می توان اشاره نمود : نخست آنکه عدد 40 در عرفان اسلامی نماد تعدد و کثرت است و دوم آنکه انعکاس تصویر 20 ستون ایوان ضلع شرقی کاخ در استخر مقابل ، در مجموع تعداد ستون ها را به چهل می رساند .

جهت مشاهده اطلاعات بیشتر درمورد کاخ چهلستون اصفهان اینجا کلیک نمائید .




:: برچسب‌ها: چهلستون , چهل ستون , کاخ چهلستون , کاخ چهل ستون , چهلستون اصفهان , چهل ستون اصفهان , عمارت چهلستون , عمارت چهل ستون , باغ چهلستون , باغ چهل ستون ,
:: بازدید از این مطلب : 1766
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 مهر 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: